Veilig Aangekomen! - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Troy Wensveen - WaarBenJij.nu Veilig Aangekomen! - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Troy Wensveen - WaarBenJij.nu

Veilig Aangekomen!

Door: Troy

Blijf op de hoogte en volg Troy

04 Februari 2013 | Litouwen, Vilnius

Labas!

Dat is Litouws voor hallo! Zaterdag aangekomen in Vilnius. Goede vlucht gehad, het was heel de vlucht lekker zonnig. Totdat we gingen dalen. Vanuit een mooie zonsondergang vlogen we een grote witte wolk in. Toen zag ik tien minuten lang alleen maar wit om me heen. Daarna werd er langzaam een grote grijs witte vlek zichtbaar, en kwam ik ineens in een totaal andere wereld terecht.

Bij het vliegveld stond mijn mentor me op te wachten. Momenteel is het niet zo heel koud hier, -5, maar ze hebben nog wel kouder weer op gegeven. Voor de rest ligt er overal sneeuw. Gelukkig maar want dat maakt het nog wat lichter. Sinds k hier ben gekomen heb ik nog geen zonnestraal gezien!

Mijn kamer is wel oke. Er waren een paar verwende Koreanen die bjna in huilen zijn uitgebarsten omdat de toiletbril niet verwarmd was zoals daar blijkbaar, maar ik vind het wel mee vallen allemaal. Mijn kamergenoot is een Duitser met een grote Duitse vlag boven zn bed, dus jammer dat ik mijn Nederlandse niet heb mee genomen. Gelukkig is mijn dekbed oranje. Voor de rest delen we een keuken en twee badkamers met tien personen, en hebben we wel een eigen w.c. en wastafel dus dat is wel oke.

We zijn gister al met een groepje de stad in gegaan. In het centrum staan erg mooie oude gebouwen. Die staan wel in sterk contrast met de rest van de stad, die er tot nu toe nogal grauw en vervallen uitziet. In de avond zijn we naar een traditioneel Litouws restaurant gegaan. Mijn mentor heeft me daar Zeppelinas aangeraden. Dat is iets typisch Litouws dus dat moest ik natuurlijk wel even proberen. Zeppelinas zijn een soort aardappels die gevuld zijn met vlees en die gekookt worden in olie. Let op; niet gefrituurd, maar gekookt; met als eindresultaat dat je een soort van zompige aardappel op je bord krijgt waarvan het lijkt alsof die al een week in de olie heeft liggen weken. Daarbinnen zit dan vlees en je eet het natuurlijk met Curd. Een soort sour cream volgens mij, maar volgens de Litouwers absoluut iets anders. Het is blijkbaar een kruising van melk en kaas en creme fraish en boter of iets dergelijksen wordt gemaakt van melk. Het is hier ontzettend populair, maar niemand van de buitenlanders kende het. Ze eten het werkelijk met alles! Als dressing bij aardappels, maar ook in snoepjes die je bij de zuivelproducten kan kopen. Dan ziet het erui als een marsreep, maar dan zit daarbinnen in Curd met vanille, aarbei, of welke smaak je maar wilt.

Voor degene die denken; dat kan toch nooit lekker zijn? - Je hebt gelijk.

Gelukkig was het uit eten gaan (inclusief een halve liter zelf gebrouwen Litouws bruin bier) maar 6 euro, dus dat was wel fijn. Ook de bus is lekker goedkoop; 7 euro per maand onbeperkt reizen.

Ik heb ook een nieuw Litouws nummer: +37062602561
Mijn Nederlandse telefoon zal ik denk niet altijd bij me hebben.

Straks krijgen we een rondleiding door de universiteit, en dan vanavond het welkomsfeest. Ben benieuwd!

  • 04 Februari 2013 - 14:35

    Els:

    Hoi leuk je verslag van de reis ik hoor al die is prima verlopen ja dat is wel even wennen als je dan land in een grijze massa ik had ook noch fotos van je gezien voor je vertrok die had mama er op gezet waren best leuk ben blij dat je woonruimte goed is en dat het vervoer lekker betaalbaar is het eten is minder en een helevette hap eet dat maar niet te vaak anders ktijgen we een hele dikke troy terug haha hier schijnt de zon nou troy ik ga eindege gr en hou je haaks tot horens maar weer opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Troy

Ik ga vijf maanden studeren in Litouwen. Voor geintresseerden in Nederland zal ik mijn best doen om zoveel mogelijk een reisverslag bij te houden voor zover ik tijd en zin heb.

Actief sinds 29 Jan. 2013
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 4470

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Studeren in Litouwen

Landen bezocht: